Ha nem adnád meg az adataidat Kubatovnak, miért adnád oda egy béna játékért?

bigdata

Egyre több ismerősöm Facebookján látom, hogy egy olcsó poénért kiszolgáltatja az adatait. Honnan tudják, hogy ezután nem fogják politikai célokra felhasználni az ismerőseik listáját, az általuk lájkolt oldalak lajstromát?

 

1xckok

 


A 2010-es évek választási trendjei azt mutatják, hogy az dönti el a politikai küzdelmet, hogy melyik politikai párt tud többet a szavazóik vágyairól, kapcsolatairól. Kinek ki a referenciapontja, ki kicsodának hisz inkább, és milyen üzenetre reagál jól. Egyszerűsítve: az előre összegyűjtött profiladatok döntik el, hogy milyen jól célzott üzeneteket fognak majd a politikai pártok a kampányban küldeni a választók felé.

 

 

A big data korában a politikai adatgyűjtés már régen nem úgy folyik, ahogy az elhíresült Kubatov-féle adatgyűjtést megismertük. Nem aktivisták kopogtatnak, hogy papírral és tollal gyűjtsék az adatokat. Különböző FB-s játékoknak álcázott adatgyűjtési akciókkal állítják össze a profilozást.

 

Erről az új big data alapú kampányról és az ebből következő politikai folyamatról egy nagyon jó összefoglaló cikket olvashatsz itt a Magyar Narancsban. Ennek a summázata az, hogy:

 

„Trump olyan, mint egy tökéletesen opportunista algoritmus, amit kizárólag a közönség reakciója alakít” – mondta egy amerikai matematikus 2016 augusztusában. Ez azonban csupán az igazság fele: a közönség reakcióját legalább részben a feltételezett profil alapján küldött üzenetek alakítják. A jelölt nem azt mondja, amit a passzív és motiválatlan közönség gondol, hanem azt, amit a kampány által manipulált közönség a végtelenített visszacsatolási folyamatban hallani akar.

 

Az index cikke is szépen körüljárja a Trump-győzelem mögött lévő adatgyűjtést. Biztosak lehetünk benne, hogy a minden politikai innovációra nyitott Fidesz is ugyanilyen kampányra készül 2018-ban. Magyarországon is folyt már hasonló típusú adatgyűjtés. Vigyázz, mert soha nem tudod kinek adod meg az adataidat, az indián nevedért vagy a celeb ikertestvéred képéért! Például az utóbbi játék domaintulajdonosa egy olyan cég, melynek ugyanaz az ügyvezetője, mint a Deep in Data Kft.-nek. Ízlelgesd: Deep in Data.

 

Kedves józan eszű barátaim! Könyörgöm nektek, ne legyetek sík hülyék, hogy kiszolgáltatjátok magatokat egy béna poénért!

Vágó Gábor

 

tetszett_a_cikk3