Bezárás
Uncategorized

Három ábra, hogy megy a te zsebedből a pénz a kormány haverjaihoz, minden idők legdrágább kampányában

A kvótanépszavazási kampányban több közpénz folyik el, mint eddig bármelyik magyar politikai kampány során. Az adófizetők finanszírozzák a fideszes haverok médiabirodalomának a kiépítését.

A kvótanépszavazási kampány már rekordot döntött. A magyarországi politikai kampányok során nem költöttek még el ennyi pénzt, mint most. Az országgyűlési választásokon a pártok kampányköltéseit 1997-től szabályozták, így a ‘98-as választásoktól vannak adataink. A 2006-os választás megmutatta, hogy jóval a törvényi limit felett kampányolnak a pártok, így a 2010-es és a ’14-es választásokon a kampányt figyelő civil szervezetek médiamegjelenéseken becsléseit vettem alapul. A kampányköltéseket az összehasonlítás miatt az inflációval korrigáltam, így a mai áron számolva kétszer annyiba kerül a kvótakampány, mint amennyit az összes állami támogatást kapó párt költött 2014-ben.


Nemcsak az eddigi kampányok tekintetében kiugró a pénz menniysége, hanem nemzetközi összehasonlításban is. Több pénzt kampányol el a Fidesz-kormány, mint a Brexit népszavazás mindkét oldala összesen. Jóval többe kerül ez a kampány, mint a legutóbbi holland, bolgár, vagy lett választások.


A kvótakmapány legnagyobb nyertesei a Fidesz közeli médiavállalkozások. Közülük is kiemelkedik, Rogán szomszédjának, Csetényi Csabának a cége, aki 15%-os közvetítői díjat markol fel olyan munkáért, amit nem ő végzett el, hanem mással csináltatott. Ezzel több, mint félmilliárd ment a Pasa Park-i miniszteri szomszédhoz. A TV hirdetések piacán is erős átrendeződés zajlott le 2010 óta. Akkor az egész országgyűlési kampányban kevesebb TV hirdetést rendelt meg a Fidesz, mint most egy hónapban, csak a TV2 csoport főcsatornáján lement kvótakampány hirdetések száma. Ilyen milliárdos állami megrendelések mellett könnyen kiköhögi a százmilliós buktákat is kormányzati filmbiztos Andy Vajna TV-je. Széles Gábor Echo TV-je a 0,12 %-os nézettsége mellett, a kvótakampány hirdetései között mégis vezet az adott időszakban. 

A fenti ábrákból világosan látszik, hogy a magyar történelem legdrágább kampányának kormányzati költései az újonnan létrejött jobbos médiabirodalom hízását szolgálják. Közpénzből megy a pártpropaganda. Nemcsak a TV-ben, hanem az óriásplakát piacon, az internetes megjelenések piacán is hasonlóan durva arányok vannak a hirdetési költéseket vizsgálva.   
A tét nem kicsi. A 2018-as választásokat készíti elő Orbán Viktor. Ezért mindent beleadtak. Hiába nincsenek már kvóták az EU-s napirenden, hiába fogja a Habony-művek abbahagyni a migráncsozást egy németekkel kötött alku okán zsíros nemzetközi üzletek miatt. A vasárnap akkor is fontos, ha valódi tétje ‘csak’ annyi, hogy Orbán felméri az erejét.

Érzésem szerint ‘túl is tolták’ minden idők legdrágább kampányát kampányt az olimpián lévő egyperces blokkokkal, az egymás mellett lévő négy ugyanolyan óriásplakáttal.  Mindenki maga döntse el, hogy megér-e ez ennyi pénzt nekünk, és mindenkinek magának kell rá megadnia a választ vasárnap. Az én az érvénytelen szavazatommal tiltakozom a haverok zsebének tömködése ellen.

Szavazz érvénytelenül! from atlatszo.hu on Vimeo.

Vágó Gábor

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom