Bezárás
Uncategorized

Miként győzhet a tanárlázadás? – Egy sikeres ügy tanulságai

Lehet elérni sikereket az oktatás területén a rendszeren kívülről is. A kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium igazgatójáért való társadalmi küzdelem győzelme utat mutathat az országos tiltakozóknak is a céljaik eléréséhez. Az országos szülői értekezletnek nevezett nagy tüntetés előtt érdemes áttekinteni, hogy milyen tényezők kellenek a sikerhez, s hol vannak a buktatók.

Hiába próbálta a fideszes önkormányzat eltávolítani az évtizedek óta sikert sikerre halmozó kecskeméti gimnázium igazgatóját, Lukács Lajost. Mert egy olyan társadalmi összefogás állt ki mellé, amely képes volt az igazgatóváltás politikai árát felsrófolni a helyi polgármesternél. Így a nagyobb arcvesztés helyett a kiegyezést választotta a helyi hatalom. Az eddig vezető út nem volt sima, de pont ezért példát mutathat azoknak a tanároknak, szülőknek, diákoknak, akik országos szintű változást szeretnének az oktatásban. Hét olyan tanulságot vonhatunk le a bányais ügyből, amivel az országos tiltakozás is sikert érhet el.

Az eredeti cél maradjon a fókuszban

Számos olyan társadalmi tiltakozás volt az oktatás területén az utóbbi időszakban, amely hiába indult nagy lendülettel, mivel egyre nagyobb célokat tűzött ki, szépen lassan a sikertelenség miatt kifulladt. A Hallgatói Hálózat először a keretszámok csökkentése ellen indított tiltakozó akciókat, az ügyben a kormány meg is hátrált. Ám ahogy nőtt a szervezet és a tiltakozás, újabb és újabb követelésekkel álltak elő, az államtitkár leváltásától kezdve a jóval vadabb javaslatokig. Végül az eredeti cél elhalványult, és a nagyobb követelésekben nem sikerült átütő eredményt elérni.

A Megvédjük a Bányait! csoportnak mindvégig egy célja volt: Lukács Lajos maradjon az igazgató. Nem kezdték el követelni az alpolgármester vagy a polgármester lemondását, nem a KLIK vezetőinek a fejét követelték, nem az oktatási rendszer egészét kritizálták. Jól körülhatárolható, könnyen átélhető célt választottak, és nem tágították a kört az első sikerek után.

Szakmai alapú érvelés politikai helyett

A bányais küzdelem egyik legnagyobb tanulsága, hogy a konzekvens, problémára fókuszáló szakmai érvek hosszú távon jóval meggyőzőbbek, mint a hangzatos politikai petárda puffogtatások. A bányaisok az iskola, és Lukács által elért eredményeket tették a középpontba. Végig azon volt a hangsúly, hogy a Lukács vezette intézmény által hazai és nemzetközi szinten is elért eredmények igazolják az igazgatót, nem pedig a politikai beállítódása. A bányais értékek pozitív hangsúlyozása jóval többet nyomott a latba, mint ha politikai állóháborúba keveredtek volna egy alapvetően konzervatív városban.

Nem szabad megengedni, hogy az ellenzék rátelepedjen az ügyre

Hiába próbált több ellenzéki párt is témavivő lenni az ügyben. A tanári kollektíva és a szülői munkaközösség megköszönte szépen az érdeklődést, de nem kért a politikai támogatásból. Pontosan tudták, hogy az ellenzéki politikusokkal kötött szövetség olyan mértékű dacot váltott ki a hatalomból, ami minden további értelmes párbeszédet ellehetetlenít.

Széles társadalmi koalíció

A politikusok helyett a szülőkkel, öregdiákokkal, a helyi sajtóval kötöttek szövetséget a Lukács Lajosért küzdő bányaisok. Mindegy volt, hogy ki milyen párttal szimpatizál, az volt a fontos, hogy a célokkal egyet értsen. Félre tudták tenni a politikai berögződésből fakadó konfliktusokat, és a régi sérelmeket a közös cél érdekében. Így tudott létrejönni az utóbbi évek legnagyobb tüntetése is a városban.

Kitartó kreatív munka

Május 3-án indította egy öregdiák a tiltakozókat összefogó facebook oldalt, amikor a fideszes többségű kecskeméti közgyűlés nem fogadta el Lukács Lajos pályázatát. Az ügyben sok fordulópont volt, míg megegyezett a városvezetés az igazgatóval, és végül február 8-án megkapta a kinevezést a régi-új igazgató. A tiltakozók kedvét nem szegte az, hogy az országban számos helyen lenyomták a tantestületek és a szülői munkaközösségek torkán az új igazgatókat a politikusok. Újabb és újabb tüntetésekkel, nyílt levelekkel, petíciókkal, akciókkal tartották a felszínen az ügyet. Pontosan tudták, hogy a hatalom kivárásra játszik. Arra számítottak a KLIK-ben, hogy ellaposodik az ügy, így nem lesz akkor a közfelháborodás, és alacsony lesz a politikai ára az igazgatóváltásnak.

Lukács Lajos

Lukács Lajos

Kell egy hős, akivel, akiért küzdeni lehet

Tanárként, szülőként, és diákként nem nehéz azonosulni egy közkedvelt igazgató ügyével. Ha nem lett volna arca a küzdelemnek, akkor sokkal nehezebben átélhető lett volna nemcsak a bányaisok, hanem a kívülállók számára is az ügy. Valójában az iskolában folyó színvonalas pedagógiai munka sorsa volt a tét, de ezt mindenki összekötötte Lukács személyével. Ha tantervekről, órarendekről, tanári munka minősítéséről lett volna szó, akkor csak egy szűk kör belső ügyének tűnt volna a Bányai sorsa. Így lett „Lucky Luke” a szimbóluma a magas szintű vidéki közoktatásnak.

A leggyengébb pontot érdemes támadni

Az igazgatói pályázatok beadása után eléggé nyilvánvaló volt, hogy a városvezetés kedvence egy Fideszhez közelálló személy lesz. Olyan színvonalon aluli pályázatot nyújtott be az illető, ami rengeteg támadási felületet adott. Példának okáért a pályázatában annyi helyesírási hiba volt, amivel korántsem biztos, hogy átengedték volna egy bányais érettségin. Végül annyi reflektorfényt kapott az illető, hogy ő maga vonta vissza a pályázatát, ezzel kész helyzet elé állította a városvezetést.

Ha a tanároknak sikerül tanulniuk a már elért sikerekből, akkor lehet kívülről is elérni változásokat a közoktatásban. Remélem, a Bányai példája nem egyedüli fecske lesz, hanem minta.

Vágó Gábor

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom